Mám totiž špatnou zkušenost která se mi stala v roce 1993 když jsem renovoval svého prvního skútra, před renovací jsem žádné zvláštní vibrace nepociťoval a to jsem s ním jezdil asi rok a najel asi tisíc kilometrů, ale jaké bylo mé zklamání když zgenerálkovaný motor se choval poněkud podivně, při volnoběhu bylo vše takřka v normálu, při středních otáčkách to bylo podezřelé a při středně vysokých otáčkách byli vibrace již tak intenzivní do stupaček i řidítek že se nedalo jet rychleji než asi 65km/h což před opravou byla zcela běžná rychlost!
A teď k té zkušenosti. Řekl jsem si když renovace tak kompletní i když motor na tom nebyl zas tak špatně. Nechal jsem udělat výbrus a v opravně mně ukecali že výbrus bez klikovky nemá cenu tak jsem přistoupil i na klikovku to jsem ovšem nevěděl jakým (odborníkům ) to svěřuji. že mě namontovali ojnici z jawy 350 to není až tak divné ale že je o necelých 150g těžší než původní ojnice je podstatná závada, odtud tedy pramení zmíněné vibrace.
Na následujících fotkách jsou vyobrazeny dva typy ojnic o kterých jsem zjistil že byli použity pro skútry čezeta první se používala většinou u typu 501 ta druhá většinou pro 502 a 505
Masivní oko ojnice s nalisovaným ocelovým ložiskem a čepem z plného materiálu. V setrvačníku odlehčovací otvory 22mm.
Odlehčená ojnice z kvalitní oceli vnější část ložiska tvoří samotná ojnice, čep taktéž odlehčen dírou 8mm.V setrvačníku jsou odlehčovací otvory 18mm.
Tyto ojnice nelze vzájemně zaměnit protože každá má jiné nároky na odlehčovací otvory v setrvačníku.
Doporučení
Pokud renovujete skútr převážně pro veteránsé účely s předpokladem že najedete ročně kilometry řádově ve stovkách z vlastní zkušenosti doporučuji. Klikovku rozebrat na ojnici zkontrolovat obž?né dráhy čepu a oka, v případě že nejsou výrazně opotřebeny lze eventuelně vyměnit válečky za nové a klikovku zkompletovat a vystředit.