Přehled typů skútru Čezeta

.

ČEZETA 501 - výroba nulté serie (1. čtvrtletí 1957)

motor:      tlumič výfuku společný s předním držákem motoru, karburátor s hranatou plovákovou komorou, dvouvýfukový motor, výfukové plyny byly odváděny od tlumiče výfuku trubkami sloužícími jako boční výztuhy stupaček
karoserie:      bez předního nosiče, název skútru velký plechový, na předním čele ozdobné lišty - vlnovky, chromované lišty přišroubovány samostatnými šrouby, otvor pro hodiny zakryt víčkem, postranní dvířka u motoru s 9-ti otvory, před koleny jezdce dvě samostatné uzavíratelné schránky na drobné předměty, ovládání palivového kohoutu z boku karoserie, v zadní části dva větrací otvory kryté chromovanou mřížkou
podvozek:      kola 12”, přední kolo je uloženo v kyvné vidlici, odpérované dvěma gumovými bloky a jedním olejovým tlumičem (zdvih 100 mm), zadní kolo jednostranně uloženo na kyvném rameni (hliníkový odlitek), sloužící zároveň jako kryt řetězu, odpérováno je jedním gumovým blokem (zdvih 95 mm)
elektro:      spínací skříňka s ampérmetrem ve víčku přístrojové desky, dvě samostatné kontrolky na přístrojové desce, tachometr s rozsahem do 100 km/hod bez osvětlení, dynamo 6V/45W, houkačka umístěna viditelně na předním čele karosérie
poznámka:      postranní dvířka pouze se 4-mi otvory, chybí lišty na předním čele, nápis  Čezeta kovový ale menší, odlišné ozdobné lišty na bocích – dvě vpředu a dvě vzadu (shodné velikosti)

Čezeta 501 - serie I. od výr. čísla 100301 (3. čtvrtletí 1957)

motor:      dva klasické motocyklové výfuky - rybiny, jako příplatková výbava bylo zavedeno vnější ovládání přeplavovacího kolíku karburátoru (vyvedeno postranními dvířky)
karoserie:      postranní dvířka pouze se 4-mi otvory, chybí lišty na předním čele, nápis  Čezeta kovový ale menší, odlišné ozdobné lišty na bocích – dvě vpředu a dvě vzadu (shodné velikosti)
 

Modernizace typu 501 - serie II.  (únor 1958)

motor:    
změna zakončenní výfuků - doutníky místo rybin (důsledek změny u ostatních motocyklů)
karoserie:      montáž předního nosiče (zatím bez poutek pro řemínky), hodiny Prim s pětidenním strojkem (oba uvedené díly byly na přání zákazníků domontovány i na starší skútry), název skútru plastový, montáž hliníkového držadla za dvojsedlem
poznámka:      v některých zemích (např. v Holandsku) prodáváno pod názvem "la Boheme" (tzn. Češka), který byl umístěn na předním čele a po obou bocích; zřejmě v tomto období došlo také na snížení počtu větracích otvorů v zadní části zavazadelníku
 

Čezeta typ 501.01 - konstrukční příprava pro další typy  (leden 1959)

motor:    
změna tolerance pístu kvůli zadírání, nový karburátor se sytičem ovládaným z místa řidiče
karoserie:      přední nosič doplněn poutky pro řemínky, zrušení odkládacích schránek (kvůli sytiči), zrušení hodin (kvůli nové spínací skříňce), zrušení plechů pro usměrňování proudu vzduchu před válcem (tzv. vzduchovodů), zavedení ochranných hliníkových plechů před nohami řidiče (kvůli odíraní laku špičkou boty)
elektro:      zavedení spínací skříňky Bosch a nového háčku na zavazadla, jehož součástí jsou obě kontrolky dobíjení i neutrálu

Čezeta typ 501.02 Tropy(leden 1959)

rozdíly:      od typu provedení 501.01 se liší tříokruhovým střídavým zapalováním, u kterého je jako zdroj použit magnetový alternátor s přerušovačem, kondenzátorem, usměrňovačem 6V/15A a tlumivkou místo dynama 6V/45W a odlišnou spínací skříňkou s příslušným el. svazkem

Čezeta typ 501.03 - zavedení ventilátoru chlazení (březen 1959)

motor:    
ventilátor chlazení (jeho konstrukce umožňovala dodatečnou montáž na předcházející typy), zvýšení komprese na 7 (z důvodu eliminování ztráty výkonu pohonem ventilátoru), pootočení žebrování hlavy válců o 90°
karoserie:      zavedení krytů postranních dvířek - tzv. vlaštovky, zpočátku s vylisovaným znakem ČZ o průměru 40 mm a hloubce 0,5-0,8 mm

Čezeta typ 501.04 Tropy s ventilátorem

rozdíly:      stejné odlišnosti od typu 501.03 jako jsou mezi typy 501.01 a 501.02

Čezeta typ 501.05 - zavedení dynamospouštěče (4. čtvrtletí 1959)

motor:    
dynamospouštěč 12V 90/100W, změna tvaru karteru a pravého krytu motoru, zavedena odnímatelná startovací páka
karoserie:      změna pro umístění dvou akumulátorů – zvětšení kastlíku
elektro:      instalace 12V, spínací skříňka s polohou pro startování, dva akumulátory 6V/12Ah, startovací relé umístěno v zavazadelníku na schránce akumulátorů

Čezeta typ502/00, 502/01 - záhájení výroby (říjen 1960)

motor:    
typ 450, jednovýfukový, s ventilátorem, dynamospouštěč (typ 502/00) zvýšená komprese na cca 7,2 (dle jiných zdrojů na 7,3-7,4), prům. pístního čepu 18 mm, odlišná vložka čističe vzduchu, změnou řadící páky obrácené schema řazení
podvozek:      vpředu i vzadu kyvné vidlice odpérované dvěma tlumičovými jednotkami (s vinutými pružinami a olejovými tlumiči) motocyklového typu, zvdih pérování vpředu i vzadu 100 mm
karoserie:      ovládání palivového kohoutu přemístěno z boku karoserie pod ovládání sytiče v dosahu řidiče, zrušení zadních postranních větracích otvorů, rozšíření stupaček v prostoru pro nohy spolujezdce, přemístění houkačky z čela pod karoserii
elektro:      elektrické blikače (spínač původně umístěn vedle dvířek přístrojové desky na levé straně, později ve speciálním plastovém krytu na řídítkách u pravé ruky řidiče), nový osvětlený tachometr s rozsahem do 110 km/hod.


Čezeta 502/00 popř. 01 byla vyráběna ve třech provedeních, a to 01, 02 a 03. Tyo údaje jsou uvedeny na typovém štítku skútru u čísla motoru, které vypadá následovně: 502.0X.XXXXX, přičemž pětimístné číslo motoru bylo číslováno vždy pro nové provedení od čísla 00001, zatímco pětimístná čísla karoseie byla číslována pouze jednou řadou čísel pro všechna 3 provedení společně.

Velmi brzy po zahájení výroby provedení 03 (po cca 700 kusech) začala výroba typů de Luxe (typy 502/05,06 – viz dále)

Provedení 03 se však od předcházejícího provedení lišilo také některými detaily na karoserii a na podvozku:

  • zrušení prolisů před koleny řidiče (v místě bývalých schránek)
  • zrušení výztuhy u hlavy řízení
  • změna tvaru přední vidlice
  • změna průřezu nosníků zadní vidlice
V praxi lze však najít některé naprosto nevysvětlitelné odlišnosti v konstrukci skútrů, které neumí vysvětlit ani konstruktér ze Strakonic. Nejedná se však o vyjímečnou odlišnost, ale najde se víc kusů s touto anomálií. Jedná se např. o :
  • zrušení prolisů před koleny řidiče u skútru z roku 1960
  • zrušení zadních větracích otvorů u typu 501, ale třeba taky
  • otvory pro montáž zadního nosiče, které nejsou nikde zaneseny ve výrobní dokumentaci
S tím se asi musíme smířit a nevím, jestli má význam nějak po vzniku těchto anomálií pátrat. Jedná se o výrobu na přelomu 50. – 60. let minulého století a nikoho tenkrát netrápily normy ISO ani žádné jiné a za flašku se nechalo leccos ve výrobě změnit ...

Čezeta typ 505 (rikša) - zahájení výroby (4. čtvrtletí 1961)

Jedná se o nákladní skútrovou tříkolku, která používá upravenou přední část a upravený pohonný agregát z typu 502.

Tato tříkolka byla vyráběna v pobočném závodě v Blatné u Strakonic. Původně byl vyráběn typ 00, později pak 01 (snad 1963). Dle podkladů z ČZ byl typ 00 se 6V instalací tzn. bez dynamospouštěče a tutíž i bez zpátečky. Jednalo se zřejmě o podobnou modernizaci, jako u typu 502 provedení 01,02 a 03. Snad jediný rozdíl byl ve snaze stále zvyšovat kapacitu startovacích akumulátorů, protože při převážně městském provozu byly kladeny na startování velké nároky.

DRUZETA  typ 408 - zahájení výroby (v průběhu roku 1962)

Postranní vozík k Čezetě využívající tvarově shodných dílů karoserie, který zkonstruoval také J. F. Koch. Výrobcem bylo Středočeské kovozpracující lidové družstvo DRUPOL ve Štiříně u Prahy, které také tyto vozíky na přání montovalo. Jak je patrné z názvu, vznikl spojením slov DRUpol a čeZETA. Ukončení výroby není známo, reklama v tisku však nabízela montáž Druzet ještě v květnu 1967.

Čezeta typ 502/05, 502/06 -zahájení výroby  (2. čtvrtletí 1963)

Jedná se o vylepšené luxusní modely (de Luxe) předcházejících typů 502/00 a 502/01, které se měly od sebe lišit stejně jako jejich předchůdci rozdílnou soustavou zdroje el. energie a starterem. Vzhledem k tomu, že se však jednalo o luxusní modely, byl typ 06 bez starteru vyráběn pouze pro  exportní účely na zakázku.

motor:    
filtr vzduchu s papírovou mikrovložkou
karoserie:      nová panelová řídítka z Al-slitiny (se zalitými trubkami pro držadla), v řídítkách nový oválný tachometr se 2 kontrolkami, nový věšáček na zavazadla
elektro:      nové přepínače světel a blikačů, světelná houkačka, nový tvar předního světlometu (rámečku)

ČEZETA - ukončení výroby (1. pololetí 1964)

 

Autor: Marcel Malypetr

You have no rights to post comments

Vložit na stránky

Kontakty

Předseda Skútr klubu Čezeta:

Jitka Papežová
jitka@skutrklub.cz

Administrátor stránek:

Miroslav Gerža
admin@skutrklub.cz

Přihlášení

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account